papaparisis
---> Η ανάρτηση απόψεων και άρθρων δεν σημαίνει και υιοθέτηση των αναγραφομένων. <----

2017-02-10

Ο εναέριος χώρος του Αιγαίου και οι τουρκικές προκλήσεις και επιδιώξεις

Γενικά
Στα θέματα που προβάλλει η Τουρκία σαν διαφορές µε την Ελλάδα είναι ο εναέριος χώρος του Αιγαίου. Συγκεκριμένα η Τουρκία αμφισβητεί το εύρος του εθνικού µας εναερίου χώρου των 10 νµ. και την υποχρέωση των στρατιωτικών της αεροσκαφών να υποβάλλουν σχέδια πτήσης, όταν πετούν πάνω από τα διεθνή ύδατα. Στη συνέχεια θα αποδειχθεί το δίκαιο των Ελληνικών θέσεων επί του θέματος.
Ισχύουσες Διεθνείς Διατάξεις για τα FIRS. Διατάξεις ICAO 
Οι διατάξεις που αναφέρονται στα θέματα εναερίου χώρου περιέχονται στη Σύμβαση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION (ICAO) που υπογράφηκε την 7 Δεκ. 1944 στο Σικάγο και αριθμεί σήμερα 160 κράτη - µέλη. 
Μερικές από τις διατάξεις της Σύμβασης έχουν ως εξής:
* Η Σύμβαση έχει εφαρμογή στα κρατικά αεροσκάφη, στα οποία υπάγονται και τα στρατιωτικά. Κανένα κρατικό αεροσκάφος δεν θα ίπταται πάνω από την επικράτεια ούτε θα προσγειούται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Κράτους. (ΑΡΘΡΟ 3)
* Επικράτεια είναι το έδαφος και τα γειτνιάζοντα χωρικά ύδατα που υπάγονται στην κυριαρχία του κράτους (ΑΡθΡΟ 2).
* Τα συμβαλλόμενα κράτη θα εξασφαλίζουν ότι κάθε αεροσκάφος που ίπταται πάνω από την επικράτειά τους και κάθε αεροσκάφος της εθνικότητάς τους θα συμμορφούται µε τους κανόνες που ισχύουν εκεί. (ΑΡΘΡΟ 12).
* Τα συμβαλλόμενα κράτη αναλαμβάνουν να παρέχουν βοήθεια στα αεροσκάφη που κινδυνεύουν µε βάση τις κατά τόπο υπηρεσίες Ερεύνης/Διάσωσης, που έχουν καθορισμένες περιοχές ευθύνης. (ΑΡΘΡΟ 25). 
Το παράρτημα "Ρ" (πρακτική Αεροναυτιλίας) αναφέρει: 
* Αναγνωρίζεται ότι ο εναέριος χώρος, καθώς και πολλές ευκολίες και υπηρεσίες, πρέπει να χρησιμοποιούνται από κοινού μεταξύ της πολιτικής και στρατιωτικής Αεροπορίας.
* Οι χώρες όταν εκδίδουν κανονισμούς για στρατιωτικά αεροσκάφη θα έχουν Due Regard (υπ' όψη) την ασφάλεια ναυτιλίας των πολιτικών αεροσκαφών. 
* Τα κράτη όταν εκπονούν κανονισμούς για τα στρατιωτικά αεροσκάφη πάνω από ανοικτές θάλασσες, θα τους συντονίζουν µε τα κράτη που είναι αρμόδια για την παροχή Εναέριας Κυκλοφορίας στην υπ' όψη περιοχή.
Ο οργανισμός έχει δημιουργήσει ανά την υφήλιο επτά περιοχικά Γραφεία, η δε Ελλάδα υπάγεται στο περιοχικό γραφείο Ευρώπης (Παρίσι). Το Γραφείο αυτό έχει εκπονήσει το αντίστοιχο σχέδιο στο οποίο περιλαμβάνονται οι περιοχές πληροφοριών πτήσεων (FIR), οι επικοινωνίες, οι αεροδιάδρομοι κ.λ.π. Στο σχέδιο έρευνας και διάσωσης περιλαμβάνονται χάρτες µε τις περιοχές που ανήκουν σε κάθε κράτος, όπως η περιοχή του FIR Αθηνών, αρμοδιότητος της Ελλάδας, που καλύπτει σχεδόν ολόκληρο το Αιγαίο. 
Διατάξεις ΝΑΤΟ
Οι κανονισμοί εναερίου κυκλοφορίας του ΝΑΤΟ είναι απόλυτα εναρμονισμένοι µε τις διατάξεις του ICAO. Οι σχετικοί κανονισμοί ΝΑΤΟ είναι οι εξής: 
Document 01. Στη παράγρ. 9 αναγράφεται: "Γενικά όλη η κυκλοφορία στη περιοχή του ΝΑΤΟ συμμορφώνεται µε τους Κανόνες Αέρος, σύμφωνα µε τις διατάξεις του παραρτήματος 2 της σύμβασης ICAO”.
Document 149. Περιλαμβάνει τις διαδικασίες συντονισμού των ασκήσεων ΝΑΤΟ, που συµπίπτουν απόλυτα µε το παράρτημα 15 της σύμβασης ICAO.
MC - 88, για την περίοδο έντασης ή πολέμου. Με αυτό αναγνωρίζεται η ευθύνη της Ελλάδας στο FIR Αθηνών και για την περίοδο έντασης - πολέμου και γι' αυτό η Τουρκία έντονα το αντιμάχεται.
Εγχειρίδιο ATR -10 (c). Περιέχει τις περιοχές Έρευνας - Διάσωσης από πλευράς ΝΑΤΟ, που είναι οι ίδιες µε τις περιοχές του ICAO.
Διατάξεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισµού (ΙΜΟ)
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για θέματα έρευνας και διάσωσης των πλοίων έχει εκπονήσει την διεθνή σύμβαση για έρευνα και διάσωση (σύμβαση Αμβούργου 1979) η οποία προβλέπει μεταξύ των άλλων ότι οι περιοχές έρευνας και διάσωσης θα καθιερώνονται μετά από συμφωνία των συμβεβλημένων κρατών. Για την Ελλάδα η περιοχή έρευνας και διάσωσης είναι εκείνη που µας έχει αναγνωρισθεί από το ICAO και την σύμβαση SOLAS (Save of life at sea). Η Τουρκία αντέδρασε και διεκδικεί να συμμετέχει στην έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο. 
Διεθνής Πρακτική 
Η διεθνής πρακτική ακολουθεί γενικά τις διατάξεις και τις συστάσεις του ICAO. Αναλυτικότερα: 
ΗΠΑ. Είναι υποχρεωτική η υποβολή σχεδίου πτήσεως από τα αεροσκάφη που προσεγγίζουν τις περιοχές ADIZ (Air Defense Identification Zones), περικλείουν δε οι περιοχές αυτές τις ΗΠΑ, την Αλάσκα και τα νησιά σε απόσταση μέχρι 450 νµ από τις ακτές. Τα αεροσκάφη του στόλου όταν επιχειρούν στο FIR Αθηνών µας δίδουν στοιχεία πτήσεως, όπως περιοχή πτήσεων, χρόνος, ύψη. 
Γαλλία. Ακολουθεί την ίδια ως άνω τακτική 
Μεγάλη Βρετανία. Ακολουθεί αυστηρά τις διατάξεις του ICAO για τα στρατιωτικά της αεροσκάφη.
Τουρκία. Ακολουθεί αλλοπρόσαλλη πολιτική. Μέχρι το 1980 υπέβαλλε κανονικά σχέδια πτήσεως στο FIR Αθηνών και έκτοτε σταμάτησε. Οι ίδιοι απαιτούν σχέδια πτήσεως από τα αεροσκάφη που εισέρχονται στα FIR Άγκυρας- Κων/πόλεως.
Ιταλία. Υποβάλλει κανονικά σχέδια πτήσεως στις Ελλην. Αρχές.
ΝΑΤΟ. Το ΝΑΤΟ έχει από καιρού αποφασίσει: Την εγκατάσταση αξκών συνδέσμων στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας. Την γνωστοποίηση στο FIR Αθηνών του αριθμού και τύπου αεροσκάφους, του χρόνου άνωθεν στόχου και του κώδικα ηλεκτρονικής αναγνώρισης. Την εγκατάσταση στην περιοχή της άσκησης πλοίου ελέγχου για ενημέρωση των ελληνικών αρχών επί των αλλαγών πτήσεως.
Ελλάδα. Πάνω στην σύμβαση του ICAO η ελληνική θέση είναι ότι πράγματι η σύμβαση στο σύνολό της εξαιρεί τα στρατιωτικά αεροσκάφη και αυτό συµβαίνει κυρίως για να εξασφαλίσει την κυριαρχία των κρατών, που θα κινδύνευαν εάν τα στρατιωτικά αεροσκάφη έκαναν χρήση των διευκολύνσεων που παρέχονται στα πολιτικά αεροσκάφη (φαντασθείτε για παράδειγμα η Τουρκία να µας ζητήσει την προσγείωση 40 μαχητικών αεροσκαφών στη Σούδα).Ο ICAO µε δύο επιστολές του προέδρου του Συμβουλίου κοινοποιεί την απόφαση του Α26-8, αναγνωρίζοντας ότι η Διεθνής πρακτική ακολουθεί την υποχρέωση υποβολής σχεδίων πτήσεων από στρ/κά αεροσκάφη.
Μετά απ' αυτό το ΓΕΕΘΑ ειδοποίησε τις αρχές του ΝΑΤΟ ότι από το πρωί της 2lης Φεβρουαρίου 1964 η περιοχή ευθύνης του Έλληνα Διοικητή Αεραμύνης (Early Warning Area 41) μετατοπίζεται για να συµπίπτει ανατολικά µε το FIR Αθηνών.
Από τότε και μέχρι σήμερα οι Τούρκοι επιδιώκουν: Σε πρώτη φάση να αποδυναμώσουν το FIR Αθηνών. Σε δεύτερη φάση να διχοτομήσουν τον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Σε τρίτη φάση να διχοτομήσουν και αυτόν τον θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου, ώστε να αποκόψουν τα ανατολικά µας νησιά.
Επιπτώσεις από ενδεχόμενη επιτυχία των τουρκικών επιδιώξεων 
* Θα μειωθεί το βάθος αμύνης της χώρας µας. Σε περίπτωση εχθρικής επιθέσεως ο χρόνος αντιδράσεως της Ελληνικής Αεροπορίας θα μειωθεί από 14-19' που είναι σήμερα σε 5-10', οπότε όχι µόνο δεν θα έχουμε την πιθανότητα να κερδίσουµε την αεροπορική μάχη, αλλά ακόμα και να επιβιώσουμε για την διεξαγωγή της. 
* Περιορίζεται σημαντικά ο ζωτικός χώρος δράσεως της αεροπορίας µας. Μέρος του Εθνικού µας εναερίου χώρου θα τεθεί υπό τουρκικό έλεγχο. Θα μειωθεί δραστικά η στρατηγική Αξία του Ελληνικού χώρου, γιατί το Αιγαίο, σαν ενιαίος χώρος µε το σύμπλεγμα των νησιών, αποτελεί την φυσική συνέχεια της αμύνης των στενών. 
* Τέλος θα επηρεασθεί δυσμενώς το ηθικό των κατοίκων των ανατολικών νησιών µας και γενικώς του Ελληνικού λαού, που έχει γαλουχηθεί µε την πίστη ότι το Αιγαίο και τα νησιά του αποτελούν το ζωτικό χώρο της φυλής µας. 
Γι’ αυτό σταθερή επιδίωξη μας είναι η προμήθεια και διατήρηση ενός άρτιου σύγχρονου συστήματος εναέριας κυκλοφορίας, και η διατήρηση της αεροπορικής υπεροχής έναντι των Τούρκων.
Απόσπασμα από το έργο που αναρτήθηκε στο Web: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΡΕΖΗΣ - ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ 
*Ο Γιώργος Γκορέζης είναι υποστράτηγος ε.α., συγγραφέας, απόφοιτος της Σχολής Διοικήσεως και Επιτελών Αμερικής.Διετέλεσε Διευθυντής πληροφοριών στην Νότια Πτέρυγα του ΝΑΤΟ (AFSOUTH).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.
Οι απόψεις - τοποθετήσεις - σχόλια γίνονται με δική σας ευθύνη.